Szybki jak PKP

Wagon z pociągu relacji Przemyśl-WarszawaOtrzymałem dziś odpowiedź od Dyrektora Biura Zarządzania Produktami w PKP Intercity (notabene ciekawa nazwa) na moje pytanie, wysłane drogą mailową 14 stycznia (nieco ponad 2 tygodnie temu). Nie roztrząsając się zbytnie nad szybkością udzielenia przez PKP odpowiedzi, przejdę od razu do rzeczy.

W swoim mailu zapytałem o powód zaprzestania kursowania pociągu relacji Przemyśl-Lublin-Warszawa (przez Stalową Wolę). Zadałem również pytanie o to, czy koleje zamierzają przywrócić to połączenie w przyszłości. Jeśli nie jeździłeś czytelniku pociągami na tej trasie, to pozwól, że Ci wyjaśnię, iż ten pociąg był jedynym połączeniem kolejowym wschodniej części Podkarpacia z Lublinem i Warszawą (przejeżdżał m. in. przez takie miasta jak Przemyśl, Jarosław, Przeworsk, Stalową Wolę, Leżajsk, Nisko czy Kraśnik). Dlatego uważam go za bardzo istotny dla wielu studentów uczących się w Lublinie, a pochodzących właśnie z tamtych okolic. Równocześnie z likwidacją tego połączenia PKP utworzyło pociąg relacji Przemyśl-Warszawa, jadący przez Kraków (czyli z pominięciem Lubelszczyzny).Niestety z odpowiedzi wynika, że PKP nie ma takich planów. Pan Dyrektor Biura Zarządzania Produktami w PKP Intercity podaje trzy powody takiego stanu rzeczy:

1. Duże koszty kursowania pociągów na odcinku Stalowa Wola – Lublin oraz koszty zw. z „wykonaniem manewrów” na stacji Stalowa Wola Rozwadów zlecanych zewnętrznemu podwykonawcy. Chodzi o to, że na tym odcinku nie ma trakcji elektrycznej i trzeba zmieniać lokomotywę na spalinową.

2. Mała ilość pasażerów na odcinku Lublin-Przemyśl. Wg wyliczeń PKP średnio było to 90 osób dziennie.

3. Wysoka frekwencja podróżujących jedynie w wybrane dni tygodnia i tylko na odcinku Lublin-Warszawa-Lublin.

Dalej jest informacja o ograniczonych możliwościach finansowania kursów przez PKP oraz zapewnienie, że spółka monitoruje sytuację „potencjalnych potoków pasażerskich” i w razie potrzeby (wynikłej na podstawie analiz) PKP rozważy ponowne uruchomienie tego połączenia, po akceptacji Ministerstwa Infrastruktury.

Właściwie 2. i 3. argument mówią o tym samym, czyli małej ilości pasażerów. Ale chciałbym tu zwrócić uwagę, że w skład tego połączenia wchodziły: lokomotywa, 3 wagony drugiej klasy oraz 1 wagon pierwszej klasy. Pomijając ten ostatni maksymalna liczna osób, które mogły się w nich zmieścić to 232 (każdy wagon ma 10 przedziałów po 8 miejsc, odjąłem przedział dla konduktorów, nie liczyłem przedziałów zamkniętych, bo takie też się zdarzają). Średnie obłożenie rzędu 90 osób to 39% wszystkich miejsc. Bez względu na dzień tygodnia! A wiem dobrze, że w weekendy oraz w okresach przed- i poświątecznych wagony były wypełnione po same drzwi wejściowe.

Jeśli idzie o duże koszty związane z wymianą lokomotywy na spalinową, to niestety wątpię czy modernizacja trasy kolejowej od Stalowej Woli do Lublina jest realna, a nawet jestem pewien, że nie ma co o tym marzyć. Ale czy ten fakt ma oznaczać, że pociągi mają tędy nie jeździć ? Dla porównania – w wielu miastach miejskie autobusy kursują na trasach, które są nieopłacalne. A robią to po to, bo ich celem nie jest maksymalizacja zysków, tylko świadczenie usług swoim pasażerom – mieszkańcom danego miasta, podatnikom. Także w Lublinie jest kilka takich linii autobusowych.

A co wy o tym myślicie ? Czy to połączenie kolejowe jest potrzebne ? Czy warto o nie walczyć ?

2 myśli nt. „Szybki jak PKP

  1. aron

    Uważam że pociągi pasażerskie w woj. wschodnich ( w tym lubelskim i podkarpackim) nie mają sensu ekonomicznego, a już szczególnie na odc. Lublin – Przemyśl. Obłożenie 90 osób to niestety zbyt mało żeby pociąg był opłacalny. Musi być co najmniej 100 osób na pełnych biletach. Zresztą z Lublina do Przemyśla są busy i PKS.

  2. Szymon Qavtan

    Przykro mi czytać o problemach kolei. Bardzo chciałbym by była sprawna – o wiele chętniej byłoby mi się wyrwać poza Lublin.
    Ubolewam nad faktem, że myśląc o podróży w Bieszczady od razu odrzucam opcję pociągu – właśnie przez problem Stalowej Woli-Rozwadów, który to wydłuża znacznie podróż.

    Chciałbym by zmodernizowano infrastrukturę kolejową. Mam nadzieję, że sprawne połączenia kolejowe spowodowałyby zmniejszenie transportu drogowego.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.